Nieuws en Events

Innovation bootcamp voedingsindustrie

Nieuws Ondernemerscentrum Roeselare 19.03.2019

53803533_1970831493042678_2812280203861032960_o.jpg

Op 14 maart  zakten ongeveer 100 studenten uit 11 Vlaamse universiteiten en hogescholen af naar het Ondernemerscentrum Roeselare / Vlaams Huis van de Voeding om er deel te nemen aan het zesde Vlajo-innovatiekamp voor de voedingsindustrie georganiseerd door Alimento, Fabriek voor de Toekomst Voeding (POM West-Vlaanderen) en RESOC Midden-West-Vlaanderen.

Op zo een ‘innovation bootcamp’ wil men jongeren, de werknemers/entrepreneurs van morgen, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap.

Zestien multidisciplinaire teams gingen op zoek naar innovatieve, creatieve en duurzame antwoorden op probleemstellingen die hen voorgeschoteld werden door vier vooraanstaande voedingsbedrijven: Milcobel, Crop’s, Meat&More en Herta.

De winnaars, twee studenten van HOWEST, twee studenten van VIVES en één student van UC Leuven -Limburg, bedachten voor voedingsbedrijf Meat&More een innovatieve app om de user experience van hun winkels te verhogen.  

Alle studenten waren bijzonder enthousiast, en meenden dat de Bootcamp al hun verwachtingen overtrof. Ook al  werden een aantal studenten verplicht om deel te nemen, ervaarden ze het als een super leerrijke dag en zouden ze niet aarzelen om opnieuw deel te nemen.

De teamleden kenden elkaar vooraf niet. Het was cruciaal zich snel aan elkaar aan te passen en uit te zoeken hoe ze efficiënt konden samenwerken. Van bij aanvang werd zo een bedrijfsvloer gesimuleerd, waar de collega’s meestal niet zelf gekozen worden. Deze Innovation Bootcamp speelde in op een aantal sleutelcompetenties: doelgerichtheid, motivatie, out-of-the box denken, zin voor initiatief, besluitvorming, samenwerking, … uiteraard worden ook organisatorische en commerciële competenties van de deelnemers aangesproken.

De jury koos aan de hand van pitchvoorstellingen het team met het beste concept eruit. “De originaliteit en de creativiteit die het team aan boord legde om de sterke punten naar voren te laten komen van Meat&More, een verticaal geïntegreerd voedingsbedrijf bekend om zijn retailformules Buurtslagers en Bon’Ap, deden de jury unaniem beslissen om te kiezen voor deze 5 enthousiastelingen”, besloot Katia De Greve, Employer Branding Coördinator bij Meat&More.

Het team van het Huis van de Voeding zorgde samen met de organisatoren en partners voor een vlekkeloze organisatie en een meer dan geslaagde editie van de Innovation Foodcamp.

IMG_20190314_100608_resized_20190319_112355183.jpg